Wszystko, o czym musisz pamiętać, w sytuacji, gdy samodzielnie zamontowałeś instalację fotowoltaiczną!

Napisano dnia: 18 listopada, 2021
Zainteresowanie instalacjami fotowoltaicznymi z miesiąca na miesiąc jest coraz większe. Część osób decyduje się na ich montaż pod okiem firmy, która kompleksowo zajmuje się tym tematem. Inni wybierają samodzielne dobranie komponentów oraz ich montaż. Jeśli jesteś w tej drugiej grupie i sam zająłeś się montażem instalacji fotowoltaicznej, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

Wybór drugiej opcji może być atrakcyjny z kilku powodów:

  • Cena całej instalacji jest znacznie mniejsza.
  • Czas realizacji jest krótszy.

 

W tym artykule przedstawimy Ci trzy najważniejsze kroki,
o których musisz pamiętać, jeśli sam zająłeś się montażem instalacji fotowoltaicznej (z doświadczenia wiemy, że wiele osób o nich zapomina 😉).

Zgłoszenie mikroinstalacji do właściwego dystrybutora

Aby instalacja mogła poprawnie działać i przynosić oszczędności musi zostać zgłoszona do właściwego dystrybutora sieci dystrybucyjnej. Zgłoszenia dokonuje się bezpośrednio po zakończonym montażu na specjalnym zawiadomieniu, który można pobrać ze strony właściwego dystrybutora.

Po złożeniu wszystkich dokumentów dystrybutor ma czas do 30 dni na wymianę licznika na dwukierunkowy – wtedy można uruchomić instalację. Dzięki takiemu licznikowi dokładnie wiadomo, ile energii pobraliśmy z sieci, a ile do niej oddaliśmy.

W Polsce mamy 5 głównych dystrybutorów, jest to odpowiednio: Tauron, PGE, Energa, Enea oraz Innogy. Lokalizacje ich działania znajdują się na mapie poniżej.


 

 

Dokonanie wymaganych pomiarów

Kolejnym ważnym elementem jest dokonanie wszystkich pomiarów elektrycznych instalacji fotowoltaicznych. Dzięki temu można mieć pewność, że instalacja została wykonana prawidłowo i będzie działać bezawaryjnie przez wiele lat. Pomiary powinny zostać wykonane zgodnie z normą: PN-EN 62446-1:2016-08. Do najbardziej podstawowych można zaliczyć, pomiar:

  • rezystancji izolacji przewodów DC i AC,
  • ciągłości połączeń ochronnych i wyrównawczych,
  • impedancji pętli zwarcia,
  • rezystancji uziemienia.

Uzgodnienie instalacji z rzeczoznawcą ds. PPOŻ

Od września 2020 roku zgodnie z wprowadzeniem nowych przepisów, dotyczących bezpieczeństwa przeciwpożarowego instalacji fotowoltaicznych, każda instalacja PV powyżej mocy 6,5 kWp po stronie modułów musi zostać uzgodniona przez rzeczoznawcę ds. PPOŻ. Aby takie uzgodnienie zostało wykonane prawidłowo powinniśmy posiadać projekt wykonawczy oraz schemat elektryczny instalacji, na którym rzeczoznawca składa podpis. Dokumenty należy następnie złożyć do właściwej jednostki PSP, na której terenie znajduje się instalacja fotowoltaiczna (najczęściej jest to jednostka powiatowa lub miejska). Uzgodnienie jest o tyle ważne, że w razie awarii sprzętu czy też pożaru ubezpieczyciel będzie mógł zawiesić wypłatę odszkodowania ze względu na niedopełnienie wszystkich formalności.

📞 Jeśli chciałbyś porozmawiać z naszym specjalistą na temat swojej instalacji, zadzwoń! Pomożemy Ci dopełnić wszelkie formalności (tel. 785-422-130).

➡ Jak możemy Ci pomóc?

  • Przygotujemy dla Ciebie wszystkie dokumenty przyłączeniowe Twojej mikroinstalacji.
  • Pomożemy z doborem zabezpieczeń czy sprzętu.
  • Przygotujemy dla Ciebie projekt wraz z uzgodnieniem rzeczoznawcy i to tylko w jeden dzień roboczy. Koszt dokumentacji z uzgodnieniem to 420 zł netto bez żadnych ukrytych kosztów.

Chcesz przygotować z nami uzgodnienie? Pobierz ten formularz (kliknij tutaj, aby go pobrać) i prześlij go nam na maila! 📩

Inne wpisy: